ازدواج هماهنگ و درس هاي استاد
به روايت ال ياسين
یکی از تعالیم و آموزههای ویژه و منحصر به فرد استاد ایلیا
«میم»، تعالیم مربوط به ازدواج است.
گرچه ازدواج، مقولهای است که تقریباً در همه دنیا، و در
هر قوم و فرهنگی، بدان توجه شده و تعداد صاحبنظران و پژوهشگرانی که به آن پرداختهاند
کم نیست و تنوع و تعدد نظریات و راهکارهایی که برای انتخاب همسر و زندگی مشترک
ارائه دادهاند نیز زیاد است، اما تقریباً همه این نظرات فاقد سه ویژگی مهم و
اساسی هستند. این سه ویژگی مهم عبارتند از: مکان شمول بودن، زمان شمول بودن و
مطابقت با آموزه های الهی.
به همین دلیل، دامنه تأثیر خروجیها و نتایج نظرات ارئه
شده، عمدتاً وابسته به فرهنگ، مکان و زمانهای مشخص بوده و نمیتواند برای همه
افراد در هر زمان و در هر مکان، قابل استفاده باشد، لذا ضمانت اجرایی آنها هم از
یک سرزمین به سرزمین دیگر یا از یک مقطع زمانی، به زمانی دیگر، مخدوش یا زائل میشود.
از این مهمتر آنکه، حتی در یک زمان و مکان ثابت نیز این
نظریات، برای همه افراد کاربرد نداشته و فرمولهای لایتغیری که ارائه میدهند با
توجه به تفاوتهای فردی، قادر نیست همه طیفهای انسانی را پوشش دهد، در نتیجه
تبعیت از آنها، برای همه افراد، ميسر و کارساز نبوده حتّی ممکن است هلاک کننده یا
آسیبزا باشد.
من، چه به عنوان یک روانشناس، که سالها سابقه کار با زوجهای
جوان را داشته و چه به عنوان پژوهشگری بیطرف که همراه با تیم پژوهشی، تحقیقات
پردامنهای بر انواع نظریههای مرتبط با ازدواج داشته است، بیشتر نظریههای موجود
غربی یا شرقی، علمی یا غیرعلمی، کهن یا جدید و... را مطالعه و بررسی کردم اما به
نظریهای دست نیافتم که برای همه افراد، در تمام زمانها و مکانها برقرار بوده و
کاربرد داشته باشد.
بعضی از نظریات طرفدار ازدواج بودند، برخی طرفدار تجرد و
رهبانیت. بعضی ازدواج موقت و ازدواج متعدد را به شدت مردود دانسته و برخی حتی
طرفدار چند همسری زنان بودند! مؤلفههای انتخاب همسر نیز بسیار متفاوت و در عین
حال نامتناسب با برخی طیفها عنوان میشوند. عدهای به مؤلفههای ظاهری و وابسته
به غریزه بسنده کرده، برخی دیگر طرفدار زندگی مشترک قبل از (یا بدون) ازدواجند.
برخی نیز با وسواس زیاد تعداد زیادی فرمول برای سن، خانواده، فرهنگ، شغل، تحصیلات
و... طرفین را کنار هم میچینند و گروهی دیگر هوادار روابط جنسی آزادند و در این
بازار آشفته که گاه بسیار سطحی و گاه بسیار سختگیرانه به ازدواج میپردازد، تکلیف
تفاوتهای فردی هرگز روشن نمیشود در حالیکه در شرایط واقعی، گاه با افرادی روبهرو
هستیم که ویژگیهای شخصیتی و نوع و کیفیت برقراری رابطه آنها با جنس مخالف به گونهای
است که اصلاً با «ازدواج» همخوانی ندارند و نیز با زنان و مردان زیادی روبهرو
هستیم که گرچه با نفس ازدواج همخوانی دارند، اما به دلیل انتخاب های ناپخته و
اشتباه، درگیر مسائل بیشمار ناشی از زندگی مشترک با همسرانی شدهاند که به هیچ
وجه جفت مناسبی برای آنها نیستند.
بسیاری از کسانی که نقش همسر را ایفا میکنند، حتّی معنای
ازدواج و همسری را نمیدانند و هرگز تجربه و دانش لازم، برای ادامه زندگی مشترک را
کسب نکرده و متأسفانه هدف مشخصی را در زندگی و در زندگی مشترک، دنبال نمیکنند. در
واقع اکثر اینها، چه ازدواج برایشان مناسب باشد و چه نامناسب، شناخت صحیحی نسبت به
خود و نیازهای حقیقی خود ندارند و با دلایل سطحی وارد ازدواج میشوند. متأسفانه
کتب روانشناختی و جامعه شناختی نیز، کلیدی برای «ازدواج، بله یا نه؟» به دست نمیدهند
و در نهایت، تنها بعضی از افرادی که دچار اختلال یا برخی بیماریهای روانیاند را
به دلیل پیشگیری از آسیبهای بعدی، از ازدواج منع میکنند.
غیر از اینها، بیشتر نظرات موجود، همانطور که اشاره شد،
یا ازدواج را دربست مي پذیرند و آن را باعث سلامت فرد و جامعه میدانند و یا دربست
رد میکنند و تجرد، رهبانیت یا روابط جنسی آزاد و بدون عهد ازدواج را پیشنهاد میدهند
و در نتیجه نمیتوانند برای همه افراد پاسخگو و راضی کننده باشند. در حالیکه تفاوت
عمده نظریه استاد ایلیا «میم»، با سایر نظریهها، در عین پوشش دهندگی و پاسخگویی
به همه آحاد انسانی است، و به زمان و مکان خاصی تعلق ندارد.
نظریه استاد درباره ازدواج، بر مبنای دکترین هماهنگی تبیین
شده است[1]. نظریه فراگیری که از طریق آن میتوان
به مسائل مختلف انسان پاسخ داد و اتفاقات گوناگون زندگی را تفسیر کرد. چنین نظریههای
فراگیری را میتوان نوعی جهان بینی (ثانویه) دانست که بر پایه آنها، تبیین بایدها،
نبایدها و چگونگیها، در زندگی انسان میسر میشود.
براساس تئوری هماهنگی،
برای همه مسائل بشر (تأکید میکنم، همه مسائل بشر) میتوانیم «پاسخی هماهنگ» معلوم
کنیم. مطابق این نظریه، هماهنگی، یکی از اصلیترین قوانین طبیعت و کائنات است و از
مهمترین عوامل موفقیت در هر کاری، محسوب میشود.
مطابق دکترین هماهنگی، ازدواج نیز امری است غیر قطعی و غیر
مطلق، نسبی و تابع شرایط، که میتواند ضروری یا غیرضروری و سازنده یا تخریب کننده
باشد، و این بستگی دارد به مؤلفههای مختلفی که شرایط را میسازد. یعنی بستگی دارد
به فرد، زمان، مکان، قصدها، روشها و غیره. و موفقیت در ازدواج هم، به هماهنگی آن
بستگی دارد و تابع شخصیت، هدفها، شرایط، زمان و روش و... طرفین است، به همین دلیل
برای برخی ضروری و سازنده است و برای بعضی غیرضروری یا مخرب، و حتی برای یک نفر
ممکن است امروز غیرضروری باشد اما یک سال دیگر کاملاً ضروری بشود. همچنین ممکن است
انواع خاصی از ازدواج برای کسی مناسب باشد که برای دیگری مناسب نیست. مثلاً برای
یک نفر ازدواج موقت مناسب است و برای دیگری ازدواج دائم و همین طور الی آخر.
همانطور که ملاحظه میشود این نظریه علاوه بر فراگیر و
بنیادی بودن، این قابلیت را هم دارد که انسان را فرموله نکند، برای همه یک حکم
ثابت و یکسان صادر ننماید، انسانها را روباتهای مشابه با برنامهریزی غیرقابل
تغییر نبیند، به جای ظاهرگرایی به روح و باطن انسان بپردازد و نیازهای اصیل و
حقیقی روح انسان را مدنظر قرار دهد.
ازدواج را هم یک پیوند بیروح و مرده نداند و آن را محدود
به جاری شدن صیغه عقد، برقراری روابط جنسی و حتی روابط عاطفی نکند و بسیار وسیعتر
و عمیقتر، و در سطح ممزوج شدن روح دو نفر بدان نگاه کند. ممزوج شدنی که میتواند
به سکوی پرتابی برای ارتقا و رشد طرفین، یا خدای ناکرده به تخریب روح آن دو منجر
شود.
به همین دلیل به جرأت میتوان گفت این نظریه، در بین تمام
نظریات موجود، تنها نظریهای است که در تبیین ازدواج؛ نه تنها به تفاوتهای فردی،
که به تفاوتهای روحی انسانها بها میدهد. باطن و حقیقت رابطه و پیوند در ازدواج
را میشناسد و تأثیر ازدواج را بر سرنوشت، روح و کمال آدمی، بر همگان آشکار میکند.
استاد در همه موضوعات پیرامون ازدواج، آموزههایی دارند از
جمله: ازدواج، آری یا نه؟، ازدواج موفق و
ناموفق، همسر هماهنگ و چگونگی همسریابی، مسائل قبل (و در آستانه) ازدواج، هنگام
ازدواج، بعد از ازدواج، روابط قبل از ازدواج، زمان و شرایط ازدواج، شناسایی وضعیتهای
اشتباه در روابط قبل از ازدواج...، جدایی و مسائل آن، بچهدار شدن و مسائل آن،
مسائل و راه حلهای زندگی مشترک، ازدواج های غیر معمول (مانند چند همسری، ازدواج
موقت و...) و راه حلهای موازی ازدواج و بالاخره، فراروی از ازدواج.[2]
ï
مهمتر از اينكه ازدواج كني يا نه پاسخ اين سؤال است كه بداني چه كسي با چه
كسي ازدواج ميكند و محصول اين ممزوج چيست؟
ï در انتخاب همسرت خودنهانياش را ببين نه خودنمايياش
را كه اكثر فريب خودنماييها را ميخورند.
ï ازدواج مي تواند همه چيز را در زندگي تو تغيير دهد
حتي خدايي را كه تو براي خود داري . وقتي به خانه ات آمد گوش هايت هميشه آن را مي
شنوند اما او به تو گوش نمي دهد مگر وقتي كه هنوز آنرا نديده اي .
ï همسري ، همدستي نيست پس با كسي كه صرفاً مي تواند
همدست تو باشد و همكار خوبي برايت باشد ازدواج نكن . همسر تو مي تواند هم دست تو
باشد اما هم دست تو به صرف هم دستي اش نمي تواند همسر تو باشد . همسر تو حتماً
همراه و همسفر تو در زندگي است اما همسفر تو در زندگي حتماً همسر تو نيست...
ï رابطة جنسي بين دو نفر به رابطة ميان دو سرنوشت منجر
مي شود. زيرا آن به معناي پيوند سرنوشت است و اين پيوند به شراكت طرفين در تقديرات
منجر مي شود. هر يك در نور ها و تاريكي هاي ديگري ، در تأثيرات پيشين و پسين خوب و
بد ، در امكانات و ضد امكانات ديگري سهيم مي شود. اين شراكت تقديري مانند زنجير
خوردن و بسته شدن دو نفر به همديگر است. آن ها و آنچه بر هر يك واقع مي شود ، تا
پايان جريان زندگي در اين جهان و جهان هاي ديگري به ديگري تأثير گذار است. حال اين
اثرات ممكن است سازنده باشد يا مخرب اما غالباً مخرب و مختل كننده است . مگر آنكه
ارتباط جنسي هماهنگ رخ داده باشد .
ï وقتي رابطة (جنسي) ميان دو نفر كه با يكديگر هماهنگي
ندارند اتفاق مي افتد اين مثل آنست كه دو درخت غير پيوندي را به يكديگر پيوند
بزنيد. نه تنها پيوند اين دو ، اتفاق نمي افتد بلكه ممكن است دو درخت خشك شوند و
زندگي خود را به تدريج از دست دهند. و يا شايد ، اين پيوند خود را در تغييرات
ناهنجار و سرطاني متجلي سازد . درخت را به بيماري كشندة ظاهري يا دروني مبتلا كند
و ميوه و وجود آنرا فاسد و تخريب كند.
ï بعضي از مواد را اگر با يكديگر تركيب كنيد برآيند
تأثيرات آن ها بر يكديگر خرابي است اين آن را فاسد مي كند و شايد آن هم اين را .
بعضي غذا ها را اگر با هم بخوريد ، تأثير خوب آن ها بسيار بيشتر است بعضي ديگر ،
اگر با هم خورده شوند اثري مسموم كننده و حتي كشنده دارند. رابطه ، رابطة جنسي و
ازدواج هم همينطور است .
ï ازدواج، يكي از فرصتهاي فرارَوي از خود و كنار گذاشتن
خودخواهي است، اما بيشتر تجربه كنندگان، آن را به عنوان فرصتي براي خودخواهي هاي
بيشتر مي بينند و در آن خودبينانه تر از قبل عمل مي كنند.
ï با كسي ازدواج نكن كه تو را صرفِ خود يا ديگر خيرها
كند و از خدا بازدارد حتي اگر همسر مناسبي براي تو باشد. اما اگر او توانست تو را
به خدا مشغول كند و از خود بازدارد ازدواج با او بركت است.
ï ازدواج با يك نفر، ازدواج با سرنوشت او و شريك شدن در
همه مسائل و نتايج اوست.
ایلیا میم
برچسب ها:الیاس رام الله ,فتاحی , ال یاسین , استاد ایلیا,
ایلیا میم رام الله,
الیا رام الله, رامالله, رام اللهیان, رام اله, ایلیا رام
اله, راما الله, ایلیا
م رامالله, ایلیا م رام الله, آل یاسین, اِلیاسین , ایلیا میم , ایلیا میم رام الله ,
ایلیا میم رام اله , ایلیا رام الله , استاد ایلیا ,
استاد ایلیا میم رام الله ,
رام الله , رامالله , پیمان فتاحی ,
جمعیت ال یاسین, ایلیا م رامالله, ایلیا
م رام الله, ایلیا م رام اله, الیاس رام الله, الیاس رام اله, الیاس رامالله, جنبش
معنوی ایلیا میم رام الله, معنویت ایلیا میم رام الله ازدواج هماهنگ و درس هاي استاد,آموزههای ویژه و منحصر ,استاد ایلیا «میم»,
به ازدواج ,انتخاب همسر ,آموزه های الهی,کهن یا جدید ,نظریات طرفدار ازدواج ,رهبانیت,ازدواج موقت ,فرمول برای سن, خانواده,فرهنگ, شغل, تحصیلات,ازدواج و همسری ,نظریه استاد ایلیا «میم», دکترین هماهنگی ,جهان بینی,«پاسخی هماهنگ» ,روح و کمال آدمی,ازدواج موفق و ناموفق,ازدواج, هنگام ازدواج, بعد از ازدواج,
روابط قبل از ازدواج, زمان و شرایط ازدواج, شناسایی
, نگاهی
بر عرفان و ضد فرقه ایلیا رام الله و پیمان فتاحی, نظر
مراجع تقلید در مورد عرفان و ضد فرقه ایلیا رام الله و پیمان فتاحی, کمی
پیرامون عرفان و ضد فرقه رام الله و پیمان فتاحی, کارهای
عرفان و ضد فرقه رام الله و پیمان فتاحی, پیمان
فتاحی و رام الله, پایگاه
خبری معنویت ها و ضد فرقه های عرفان ایلیا رام الله و پیمان فتاحی, آیا
فتوایی در مورد عرفان و ضد فرقه ایلیا رام الله و پیمان فتاحی وجود دارد؟, آخرین
اخبار مرتبط با عرفان و ضد فرقه رام الله و پیمان فتاحی, اهداف
عرفان و ضد فرقه رام الله و پیمان فتاحی, ایا
میتوان عرفان و ضد فرقه رام الله را که خود بر خلاف فرقه گرایی حرکت می کند فرقه
نامید؟, اخبار
و مطالب مرتبط با عرفان و ضد فرقه رام الله و پیمان فتاحی, اسلام
و قرآن از دیدگاه عرفان و ضد فرقه ایلیا رام الله و پیمان فتاحی, اطلاعات
مرتبط با عرفان و ضد فرقه ایلیا م رام الله و پیمان فتاحی, برگزیده
خبرهای مرتبط با ضد فرقه رام الله و پیمان فتاحی, بررسی
اخرین وضعیت عرفان و ضد فرقه رام الله و پیمان فتاحی, تلاشهایی
که در جهت سرکوب عرفان و ضد فرقه رام الله انجام شده, تاخت
و تاز فرقه ها و فعالیت های ضد فرقه گرایی عرفان و ضد فرقه ایلیا رام اله و پیمان
فتاحی, تاریخچه
عرفان و ضد فرقه رام الله و پیمان فتاحی, تحلیل
فعالیتها و اقدامات عرفان و ضد فرقه رام الله و پیمان فتاحی, تحلیل
های عرفان و ضدفرقه ایلیا رام الله و پیمان فتاحی در مورد فرقه های ضاله و عرفان
های نو ظهور, جستجوی
ضدفرقه رام الله و پیمان فتاحی در اخبار, حرفها
در مورد عرفان و ضد فرقه ایلیا رام اله و پیمان فتاحی, خبرنامه
عرفان و ضد فرقه ایلیا رام الله و پیمان فتاحی, رهبر
جوان پیمان فتاحی و عرفان رام الله, شغل پیمان فتاحی چیست,
زندگینامه پیمان فتاحی, خانواده پیمان فتاحی و شرایط زندگی او, بیوگرافی مختصر و
چکیده و مفید از پیمان فتاحی و ضد فرقه ایلیا میم رام الله, آنالیز روشهای پیمان
فتاحی در مبارزه و نرم و منعطف بودن در روشهای مبارزه, چرا پیمان فتاحی, ایا پیمان
فتاحی, دلیل و دلایل پیمان فتاحی, اتهامات و جرم های پیمان فتاحی که به او برچسب
زده شده, تحقیق در باره پیمان فتاحی, تحقیق و جستجوی عبارت پیمان فتاحی, بررسی
عوامل شکل گیری و پدید آمدن برخورد ها با پیمان فتاحی, هر انچه درباره پیمان فتاحی
در اینترنت و کتب و رسانه ها وجود دارد, همه چیز در مورد و درباره پیمان فتاحی,
اخرین تحقیقات در مورد روشهای تفکر و مبارزه پیمان فتاحی, هر آنچه درباره پیمان فتاحی
موجوداست, هر آنچه درباره پیمان فتاحی و رام الله موجوداست, تمام اطلاعات و خبرهای
موجود درباره رام الله, بررسی همه جوانب فعالیت های رام الله و پیمان فتاحی,
جزییات کامل از سوابق و فعالیت ها و مسائل و تاریخچه و جوانب مختلف عرفان و ضد
فرقه ایلیا میم رام الله و پیمان فتاحی, نقد و بررسی فرقه ها و تاثیر عرفان و ضد
فرقه ایلیا میم رام الله و پیمان فتاحی, مقالات موضوعی مربوط و درباره و مرتبط با
عرفان و ضد فرقه ایلیا میم رام الله و پیمان فتاحی, خبرها و اخبار و روزنامه ها و
مقالات و متون مرتبط با عرفان و ضد فرقه ایلیا میم رامالله و پیمان فتاحی, بررسی
آخرین وضعیت و شرایط درباره عرفان و ضد فرقه ایلیا میم رام الله و پیمان فتاحی,
پایگاه اطلاع رسانی و شناخت و معرفی و
بررسی و واکاوی جنبش های معنوی و عرفان و ضد فرقه ایلیا میم رام الله و پیمان
فتاحی, ایلیا میم و پیمان فتاحی, ایلیا رام الله و الیاس رام
الله, ایلیا میم رام الله و یا پیمان فتاحی, درباره رام الله یا ایلیا یا پیمان
فتاحی
[2] شرح و تفسير تعاليم استاد در موضوع ازدواج، در كتابي تحت عنوان
«يك يكي» (فرمولهاي ازدواج – پيرامون ازدواجهاي خطرناك و خطرات ازدواج) به قلم خانم ركسانا خوشابي
(محقق، نويسنده، كارشناس ارشد مشاوره و عضو شوراي سردبيري نشريه علم موفقيت) آمده
است. همچنين كتاب بعدي ايشان تحت عنوان «مهرآميزي» به بازگشايي تعاليم استاد در
موضوع ارتباط جنسي پرداخته است.
No comments:
Post a Comment