گرچه ازدواج، مقولهای است که تقریباً در همه دنیا، و در
هر قوم و فرهنگی، بدان توجه شده و تعداد صاحبنظران و پژوهشگرانی که به آن پرداختهاند
کم نیست و تنوع و تعدد نظریات و راهکارهایی که برای انتخاب همسر و زندگی مشترک
ارائه دادهاند نیز زیاد است، اما تقریباً همه این نظرات فاقد سه ویژگی مهم و
اساسی هستند. این سه ویژگی مهم عبارتند از: مکان شمول بودن، زمان شمول بودن و
مطابقت با آموزه های الهی.
به همین دلیل، دامنه تأثیر خروجیها و نتایج نظرات ارئه
شده، عمدتاً وابسته به فرهنگ، مکان و زمانهای مشخص بوده و نمیتواند برای همه
افراد در هر زمان و در هر مکان، قابل استفاده باشد، لذا ضمانت اجرایی آنها هم از
یک سرزمین به سرزمین دیگر یا از یک مقطع زمانی، به زمانی دیگر، مخدوش یا زائل میشود.
از این مهمتر آنکه، حتی در یک زمان و مکان ثابت نیز این
نظریات، برای همه افراد کاربرد نداشته و فرمولهای لایتغیری که ارائه میدهند با
توجه به تفاوتهای فردی، قادر نیست همه طیفهای انسانی را پوشش دهد، در نتیجه
تبعیت از آنها، برای همه افراد، ميسر و کارساز نبوده حتّی ممکن است هلاک کننده یا
آسیبزا باشد.
من، چه به عنوان یک روانشناس، که سالها سابقه کار با زوجهای
جوان را داشته و چه به عنوان پژوهشگری بیطرف که همراه با تیم پژوهشی، تحقیقات
پردامنهای بر انواع نظریههای مرتبط با ازدواج داشته است، بیشتر نظریههای موجود
غربی یا شرقی، علمی یا غیرعلمی، کهن یا جدید و... را مطالعه و بررسی کردم اما به
نظریهای دست نیافتم که برای همه افراد، در تمام زمانها و مکانها برقرار بوده و
کاربرد داشته باشد.
بعضی از نظریات طرفدار ازدواج بودند، برخی طرفدار تجرد و
رهبانیت. بعضی ازدواج موقت و ازدواج متعدد را به شدت مردود دانسته و برخی حتی
طرفدار چند همسری زنان بودند! مؤلفههای انتخاب همسر نیز بسیار متفاوت و در عین
حال نامتناسب با برخی طیفها عنوان میشوند. عدهای به مؤلفههای ظاهری و وابسته
به غریزه بسنده کرده، برخی دیگر طرفدار زندگی مشترک قبل از (یا بدون) ازدواجند.
برخی نیز با وسواس زیاد تعداد زیادی فرمول برای سن، خانواده، فرهنگ، شغل، تحصیلات
و... طرفین را کنار هم میچینند و گروهی دیگر هوادار روابط جنسی آزادند و در این
بازار آشفته که گاه بسیار سطحی و گاه بسیار سختگیرانه به ازدواج میپردازد، تکلیف
تفاوتهای فردی هرگز روشن نمیشود در حالیکه در شرایط واقعی، گاه با افرادی روبهرو
هستیم که ویژگیهای شخصیتی و نوع و کیفیت برقراری رابطه آنها با جنس مخالف به گونهای
است که اصلاً با «ازدواج» همخوانی ندارند و نیز با زنان و مردان زیادی روبهرو
هستیم که گرچه با نفس ازدواج همخوانی دارند، اما به دلیل انتخاب های ناپخته و
اشتباه، درگیر مسائل بیشمار ناشی از زندگی مشترک با همسرانی شدهاند که به هیچ
وجه جفت مناسبی برای آنها نیستند.
بسیاری از کسانی که نقش همسر را ایفا میکنند، حتّی معنای
ازدواج و همسری را نمیدانند و هرگز تجربه و دانش لازم، برای ادامه زندگی مشترک را
کسب نکرده و متأسفانه هدف مشخصی را در زندگی و در زندگی مشترک، دنبال نمیکنند. در
واقع اکثر اینها، چه ازدواج برایشان مناسب باشد و چه نامناسب، شناخت صحیحی نسبت به
خود و نیازهای حقیقی خود ندارند و با دلایل سطحی وارد ازدواج میشوند. متأسفانه
کتب روانشناختی و جامعه شناختی نیز، کلیدی برای «ازدواج، بله یا نه؟» به دست نمیدهند
و در نهایت، تنها بعضی از افرادی که دچار اختلال یا برخی بیماریهای روانیاند را
به دلیل پیشگیری از آسیبهای بعدی، از ازدواج منع میکنند.
غیر از اینها، بیشتر نظرات موجود، همانطور که اشاره شد،
یا ازدواج را دربست مي پذیرند و آن را باعث سلامت فرد و جامعه میدانند و یا دربست
رد میکنند و تجرد، رهبانیت یا روابط جنسی آزاد و بدون عهد ازدواج را پیشنهاد میدهند
و در نتیجه نمیتوانند برای همه افراد پاسخگو و راضی کننده باشند. در حالیکه تفاوت
عمده نظریه استاد ایلیا «میم»، با سایر نظریهها، در عین پوشش دهندگی و پاسخگویی
به همه آحاد انسانی است، و به زمان و مکان خاصی تعلق ندارد.
نظریه استاد درباره ازدواج، بر مبنای دکترین هماهنگی تبیین شده است[1]. نظریه فراگیری که از طریق آن میتوان به مسائل مختلف انسان پاسخ
داد و اتفاقات گوناگون زندگی را تفسیر کرد. چنین نظریههای فراگیری را میتوان
نوعی جهان بینی (ثانویه) دانست که بر پایه آنها، تبیین بایدها، نبایدها و چگونگیها،
در زندگی انسان میسر میشود.
براساس تئوری هماهنگی،
برای همه مسائل بشر (تأکید میکنم، همه مسائل بشر) میتوانیم «پاسخی هماهنگ» معلوم
کنیم. مطابق این نظریه، هماهنگی، یکی از اصلیترین قوانین طبیعت و کائنات است و از
مهمترین عوامل موفقیت در هر کاری، محسوب میشود.
مطابق دکترین هماهنگی، ازدواج نیز امری است غیر قطعی و غیر
مطلق، نسبی و تابع شرایط، که میتواند ضروری یا غیرضروری و سازنده یا تخریب کننده
باشد، و این بستگی دارد به مؤلفههای مختلفی که شرایط را میسازد. یعنی بستگی دارد
به فرد، زمان، مکان، قصدها، روشها و غیره. و موفقیت در ازدواج هم، به هماهنگی آن
بستگی دارد و تابع شخصیت، هدفها، شرایط، زمان و روش و... طرفین است، به همین دلیل
برای برخی ضروری و سازنده است و برای بعضی غیرضروری یا مخرب، و حتی برای یک نفر
ممکن است امروز غیرضروری باشد اما یک سال دیگر کاملاً ضروری بشود. همچنین ممکن است
انواع خاصی از ازدواج برای کسی مناسب باشد که برای دیگری مناسب نیست. مثلاً برای
یک نفر ازدواج موقت مناسب است و برای دیگری ازدواج دائم و همین طور الی آخر.
همانطور که ملاحظه میشود این نظریه علاوه بر فراگیر و
بنیادی بودن، این قابلیت را هم دارد که انسان را فرموله نکند، برای همه یک حکم
ثابت و یکسان صادر ننماید، انسانها را روباتهای مشابه با برنامهریزی غیرقابل
تغییر نبیند، به جای ظاهرگرایی به روح و باطن انسان بپردازد و نیازهای اصیل و
حقیقی روح انسان را مدنظر قرار دهد.
ازدواج را هم یک پیوند بیروح و مرده نداند و آن را محدود
به جاری شدن صیغه عقد، برقراری روابط جنسی و حتی روابط عاطفی نکند و بسیار وسیعتر
و عمیقتر، و در سطح ممزوج شدن روح دو نفر بدان نگاه کند. ممزوج شدنی که میتواند
به سکوی پرتابی برای ارتقا و رشد طرفین، یا خدای ناکرده به تخریب روح آن دو منجر
شود.
به همین دلیل به جرأت میتوان گفت این نظریه، در بین تمام
نظریات موجود، تنها نظریهای است که در تبیین ازدواج؛ نه تنها به تفاوتهای فردی،
که به تفاوتهای روحی انسانها بها میدهد. باطن و حقیقت رابطه و پیوند در ازدواج
را میشناسد و تأثیر ازدواج را بر سرنوشت، روح و کمال آدمی، بر همگان آشکار میکند.
استاد در همه موضوعات پیرامون ازدواج، آموزههایی دارند از
جمله: ازدواج، آری یا نه؟، ازدواج موفق و
ناموفق، همسر هماهنگ و چگونگی همسریابی، مسائل قبل (و در آستانه) ازدواج، هنگام
ازدواج، بعد از ازدواج، روابط قبل از ازدواج، زمان و شرایط ازدواج، شناسایی وضعیتهای
اشتباه در روابط قبل از ازدواج...، جدایی و مسائل آن، بچهدار شدن و مسائل آن،
مسائل و راه حلهای زندگی مشترک، ازدواج های غیر معمول (مانند چند همسری، ازدواج
موقت و...) و راه حلهای موازی ازدواج و بالاخره، فراروی از ازدواج.[2]
ï
مهمتر از اينكه ازدواج كني يا نه پاسخ اين سؤال است كه بداني چه كسي با چه
كسي ازدواج ميكند و محصول اين ممزوج چيست؟
ï در انتخاب همسرت خودنهانياش را ببين نه خودنمايياش
را كه اكثر فريب خودنماييها را ميخورند.
ï ازدواج مي تواند همه چيز را در زندگي تو تغيير دهد
حتي خدايي را كه تو براي خود داري . وقتي به خانه ات آمد گوش هايت هميشه آن را مي
شنوند اما او به تو گوش نمي دهد مگر وقتي كه هنوز آنرا نديده اي .
ï همسري ، همدستي نيست پس با كسي كه صرفاً مي تواند
همدست تو باشد و همكار خوبي برايت باشد ازدواج نكن . همسر تو مي تواند هم دست تو
باشد اما هم دست تو به صرف هم دستي اش نمي تواند همسر تو باشد . همسر تو حتماً
همراه و همسفر تو در زندگي است اما همسفر تو در زندگي حتماً همسر تو نيست...
ï رابطة جنسي بين دو نفر به رابطة ميان دو سرنوشت منجر
مي شود. زيرا آن به معناي پيوند سرنوشت است و اين پيوند به شراكت طرفين در تقديرات
منجر مي شود. هر يك در نور ها و تاريكي هاي ديگري ، در تأثيرات پيشين و پسين خوب و
بد ، در امكانات و ضد امكانات ديگري سهيم مي شود. اين شراكت تقديري مانند زنجير
خوردن و بسته شدن دو نفر به همديگر است. آن ها و آنچه بر هر يك واقع مي شود ، تا
پايان جريان زندگي در اين جهان و جهان هاي ديگري به ديگري تأثير گذار است. حال اين
اثرات ممكن است سازنده باشد يا مخرب اما غالباً مخرب و مختل كننده است . مگر آنكه
ارتباط جنسي هماهنگ رخ داده باشد .
ï وقتي رابطة (جنسي) ميان دو نفر كه با يكديگر هماهنگي
ندارند اتفاق مي افتد اين مثل آنست كه دو درخت غير پيوندي را به يكديگر پيوند
بزنيد. نه تنها پيوند اين دو ، اتفاق نمي افتد بلكه ممكن است دو درخت خشك شوند و
زندگي خود را به تدريج از دست دهند. و يا شايد ، اين پيوند خود را در تغييرات
ناهنجار و سرطاني متجلي سازد . درخت را به بيماري كشندة ظاهري يا دروني مبتلا كند
و ميوه و وجود آنرا فاسد و تخريب كند.
ï بعضي از مواد را اگر با يكديگر تركيب كنيد برآيند
تأثيرات آن ها بر يكديگر خرابي است اين آن را فاسد مي كند و شايد آن هم اين را .
بعضي غذا ها را اگر با هم بخوريد ، تأثير خوب آن ها بسيار بيشتر است بعضي ديگر ،
اگر با هم خورده شوند اثري مسموم كننده و حتي كشنده دارند. رابطه ، رابطة جنسي و
ازدواج هم همينطور است .
ï ازدواج، يكي از فرصتهاي فرارَوي از خود و كنار گذاشتن خودخواهي است، اما
بيشتر تجربه كنندگان، آن را به عنوان فرصتي براي خودخواهي هاي بيشتر مي بينند و در
آن خودبينانه تر از قبل عمل مي كنند.
ï با كسي ازدواج نكن كه تو را صرفِ خود يا ديگر خيرها
كند و از خدا بازدارد حتي اگر همسر مناسبي براي تو باشد. اما اگر او توانست تو را
به خدا مشغول كند و از خود بازدارد ازدواج با او بركت است.
ï ازدواج با يك نفر، ازدواج با سرنوشت او و شريك شدن در
همه مسائل و نتايج اوست.
لینکهای
مرتبط:
سایت هواداران استاد ایلیا میم رام الله,وبلاگ آمین1,وبلاگ آنتی کالت,وبلاگ دریچه نور,پایگاه معرفی جنبش های نوپدید دینی,وبلاگ ترویج راستی,مدافعان استاد فتاحی,درون کاوی,علم مبارزه,اسرار ماوراء,دیده بان ادیان و مذاهب,آمین3,سایت حامیان استاد ایلیا رام الله,پایگاه دیده بان ادیان و مذاهب,الگوی هستی,عصر اگاهی,پایگاه حامیان استاد فتاحی,خبرنویس آزاد,درباره ایلیام,ویکی پدیای فارسی,پیمان فتاحی,دالایی لاما,اوشو,کریشنا مورتی,سای بابا,اکنکار
در بارۀ سای بابا,ایلیا «میم»,
اشو, اکنکار, عرفان سرخپوستی,
پائولوکوئیلو, دالایی لاما, فالون دافا,مدی تیشن متعالی,قبیلۀ حیله,
نقد جنبش های دینی و معنوی جدید, یوگا,ایلیا رام الله,
پائولو کوئیلو, اکنکار, فالون دافا,
صوفیه , کتاب پدیدۀ جنبش های
دینی و معنوی جدید , دالایی لاما, ایلیا,
پائولو کوئیلو ,کتاب جهان تاریک ,
نفوذ جنبش های دینی جدید در ایران می نویسد ,
مهربابا,نقد و بررسی عرفانهای نوظهور ,حمایت موسسۀ بهداشت معنوی ,روحانیت مبارز ایران نسبت به ایلیا میم ,نقد تخریبی استاد ایلیا ,
آواتار , علوم باطنی, حقه های سوخته
دربارۀ ایلیا , اکبر گنجی , علی افشاری , محسن سازگارا , مجتبی واحدی , مهدی خزعلی
, نوری زاد , شایعه سازی اداره ادیان و مذاهب اطلاعات درباره پیمان فتاحی , ایجاد
تفرقه و نفاق در میان جبهۀ فعالان سیاسی و ایلیا , از سوی اداره ادیان و مذاهب
وزارت اطلاعات ,جعل خبر ماه گذشته در بارۀ آزادی معلم تفکر(ایلیا میم رام الله)
,تحریف , مونتاژ و دروغ سازی خبر آزادی ایلیا توسط قصابان دایره ادیان و مذاهب
اطلاعات ,جلسات مختلف احضار , بازجویی و دادگاه با افراد مختلف (از جمعیت الاهیون
و خارج از آن ,مسئولین مختلف جمهوری اسلامی ایران و بویژه مسئولین قضایی و امنیتی
تحت تاثیر شیاطین دایره مذاهب وزارت اطلاعات ,استفاده از شیوه دکتر کپی , پارازیت
و آنتن در تحریف اخبار توسط شیاطین دایره مذاهب وزارت اطلاعات ,صحیونیزم , استکبار
جهانی
[2] شرح و تفسير تعاليم استاد در موضوع ازدواج، در كتابي تحت عنوان
«يك يكي» (فرمولهاي ازدواج – پيرامون ازدواجهاي خطرناك و خطرات ازدواج) به قلم خانم ركسانا خوشابي
(محقق، نويسنده، كارشناس ارشد مشاوره و عضو شوراي سردبيري نشريه علم
موفقيت)
آمده است. همچنين كتاب بعدي ايشان تحت عنوان «مهرآميزي» به بازگشايي تعاليم استاد
در موضوع ارتباط جنسي پرداخته است.
No comments:
Post a Comment