سای؛ معلم معنوی یا منحرف
دینی؟!
رسانه های های وابسته به
روحانیت و جریان دگم اندیش مذهبی ایران درباره او می گویند: حقه باز و شعبده بازی
بیش نیست. انحراف اخلاقی دارد. جادوگری می کند و نیروی شیطانی دارد! سلوک او فساد
و فحشاست. مروج آلت پرستی است!! گمراه کننده مردم است...
این
مطالب چکیده اتهاماتی است که از طریق رسانه های جمهوری اسلامی درباره سای - معلم
شناخته شده معنوی هندوستان که پیروانش او را "سای بابا" می نامند- مطرح
شده است. تا به حال از سوی بلندگوهای مختلف جمهوری اسلامی حجم بسیار بالایی از
مطالب منفی منتشر شده که بر محور تخریب و تهاجم به معلمان و رهبران معنوی جهان شکل
گرفته است. "سای" که پیروان بسیاری در نقاط مختلف جهان دارد از جمله
کسانی است که شنیع ترین حرف ها و اتهامات درباره او مطرح شده است. اگرچه در راس
تخریب ها افراد دیگری چون دالایی لاما، ایلیا. رام الله و بعد از آن پائولوکوئیلو،
لی هنگ جی، پال توئیچل، ماهاریشی و اشوراجنیش، مطرح بوده اند اما همچنان مطالب
بسیاری وجود دارد که درسطوح
میانیِ «هرم تخریب معلمان معنوی» به "سای" اختصاص دارد. [1]
پلورالیسم
(کثرت گرایی) عرفانی به عنوان یکی از اتهامات اصلی سای مطرح می شود و دستگاه
تبلیغاتی حکومت محکم ترین دلیل این اتهام را کلام خود سای می داند که می گوید
"همه ی ادیان حق اند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند" . این در حالی است
که به موازت آن، هفته نامه 9 دی در 22 خرداد 1390 به نقل از حجت الاسلام خسرو پناه از حوزۀ علمیه
قم می نویسد: "عرفانهای سکولار، معجونی از ادیان و مکاتب و علوم مختلف است...
و آموزه های [ایلیا] رام الله یا کریشنا مورتی و سای بابا ترکیبی از اسلام،
روانشناسی و ادیان هندی اند... وقتی مجموع این افکار نوظهور را چه در ایران و چه
در خارج از ایران بررسی میکنیم، متوجه میشویم که یک
سیاست غربی و فراماسونری آنها را هدایت میکند که نمونه
اش رواج یک باره آثار اوشو در جهان است."
اما
کسانی که این دیدگاه (یعنی اعتقاد به برابری و حقانیت ادیان) را عامل انحراف و
شیطانی بودن تعالیم سای می دانند و این نگاه پلورالیستی را تلاشی برای جذب همه پیروان ادیان به سمت خویش معرفی می
کنند،
این
را توضیح نمی دهند که کتاب قرآن به عنوان منبع مورد قبول اسلام، حقانیت ادیان غیر
اسلامی را تا به حال رد نکرده و حتی آن را نیز تایید نموده است. [2]
در
حالی که سای در منابع مختلفی به ادعای الوهیت، مدعی خدایی، تجسم خداوند روی زمین،
روح خدا، آواتار متهم می شود در یکی از منابع حکومتی گفته شده "سای بابا از اندیشه ها و تعالیم بودا الهام می گیرد و
بودا در میان مکاتب عرفانی بدون خدا جای دارد. بنابراین سای بابا نمی تواند عرفانی با خدا ارائه دهد." با وجود
چنین تناقضات آشکاری که شمار آنها بسیار زیاد است، سخنرانی های خود سای را می توان
به عنوان یکی از محکمترین مستندات برای دریافت نظرات واقعی او در نظر گرفت. در یکی
از سخنرانی های او آمده است: «در هر دینی که هستید، پیرو هر
آیینی که هستید، مسلمان یا مسیحی، هندو یا زرتشتی یا ادیان دیگر، یک مساله را از
یاد نبرید وآن عشق الهی است که هر دین، خواهان زنده کردن آن در پیرواناش است.» و در جایی دیگر می
گوید: «
من آمده ام تا چراغ عشق را در قلبهای شما روشن كنم تا ببینید كه نورافشانی این
چراغ هر روز بیشتر می شود. من نماینده هیچ دین و آئینی نیستم و در پی جمع كردن
مرید و پیرو برای خودم نیستم. من آمده ام تا برای شما از این ایمان وحدانی بگویم،
این اصل معنوی، این راه عشق، این تقوای عشق، این وظیفه عشق، این تعهدعشق. »
در کلیه اخبار و تبلیغات
منفی که درباره سای وجود دارد، تصویری که از پیروان وی منتقل می شود بیشتر شبیه به
مردمی است که از پایین ترین طبقه فرهنگی هندوستان و یا سایر کشورهای جهان سوم
محسوب می شوند که از روی فقر و نادانی و برخی از اندیشه های خرافی و انحرافی تحت
تاثیر فردی شیاد قرار گرفته اند که از آنها سواستفاده می شود. یکی از شخصیت های
مذهبی وابسته روحانیت طالبانی درباره او می گوید ˝سای بابا مردم را به ستایش و پرستش خویش فرا می خواند و
ساده دلان نیز در برابرش زانو می زنند. و در ایران نیز صدها پیرو فریب خورده، او
را می پرستند." اما این نویسنده درباره این موضوع که شکل سواستفاده چگونه
تعریف می شود و منظور از ساده دلان چه کسانی هستند، حرفی نمی زند. آنها تا به حال
نگفته اند که طیف واقعی پیروان سای را چه کسانی تشکیل داده اند؟ چطور چنین کسی می
تواند میلیون ها پیرو در سراسر جهان داشته باشد به طوری که در زمان حیات او سالیانه
میلیون ها نفر از کشورهای غربی و پیشرفته اروپایی، آمریکا و کانادا برای ملاقات او
به هندوستان می رفتند. از طرف دیگر بسیاری از این افراد برای شرکت در مراسم
سخنرانی و فعالیت در موسسات و بخش های مختلف مجموعه سای داوطلب بوده و همچنین بسیاری
از کتب و تعالیم معنوی سای به زبان های مختلف دنیا ترجمه و پخش شده است. همچنان
این سوال باقی است که چرا مولفه تنوع قشرها و تضادهای ظاهری از جمله تنوع نژادی
(نژاد زرد و سیاه و سفید)، فرهنگ شرقی و غربی، قشر پیر و جوان، فقیر و ثروتمند،
تحصیلکرده و ... که خود از مهمترین عوامل محک به شمار می آید در اظهارنظرهای
مخالفان وی پنهان شده و هیچگاه اشاره نشده که بر اساس چه معیاری پیروان وی را فریب
خورده نامیده اند.
در
یکی از خبرهای منتشر شده توسط منابع حکومتی، ثروتمندی سای یکی دیگر از دلایل
محکومیت او برشمرده شده و بارها در مطالب خود به محل زندگی و میزان پول ها و جواهرات
او دست گذاشته اند. اما تا به حال توضیحی برای این ادعای خود نداده اند که آیا
ثروتی که او داشته از راه نامشروع بدست آمده و یا تا به حال در راه نامشروع صرف
شده است؟ همچنین کمک های مالی سای که طرفداران وی آن را خدمت های بزرگ او به بشریت
می دانند به طور ناعادلانه ای نادیده گرفته شده است. او که تا به حال میلیونها
دلار صرف امور عام المنفعه در هند کرده است، توانسته با
اجرای طرح هایی نظیر ساختن مدرسه برای کودکان، راه اندازی صدها کلینیک و بیمارستان
برای بیماران، مراکز خدماتی در اروپا و آمریکا برای زلزله و سیل زدگان، طرح تهیه
آب آشامیدنی برای بیش از میلیون ها نفر و همچنین کمک به فقرا و نیازمندان از طریق
پشتیبانی خوراک و پوشاک به مردم کمک کند. خدمت به تهی دستان، بخشش به زیردست،
رفتار صادقانه با دیگران و اعطای صدقه صادقانه به خلق خدا از تعالیم بسیار مهم سای
بوده که آن را به پیروان خود آموخته و حرکتی را از خود به جا گذاشته است که حتی
بعد از مرگ وی چنین برنامه هایی امتداد یابد.
قابل ذکر است که با وجود
تلاش های دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی برای تخریب معلمان معنوی، همچنان مباحث
عرفانی و معنوی طرفداران بسیار زیادی در ایران دارد و در برابر حجم گسترده تبلیغات
منفی حکومت، حمایت های شدیدی از سوی مردم مشاهده می شود.
[1] برای اطلاعات بیشتر می
توانید به "گزارشی از نمایشگاه های
تخریبی حوزه علمیه در ایران، به کوشش دیده بان ادیان و مذاهب" مراجعه کنید.
[2] در حقيقت كسانى كه ايمان آورده و كسانى كه يهودى شده اند و
ترسايان و صابئان هر كس به خدا و روز بازپسين ايمان داشت و كار شايسته كرد پس
اجرشان را پيش پروردگارشان خواهند داشت و نه بيمى بر آنان است و نه اندوهناك
خواهند شد. (بقره: 62)
No comments:
Post a Comment