Thursday, June 7, 2012

هشدار جهانی !


هشدار جهاني

مولف: پِريا (شباب حسامي)؛ با نظر و راهبرد ايليا «ميم» و انعكاس ديدگاه ايشان
  (به جاي قسمت سوم نوح آموز)[1]





  
سال گذشته بنا به توصيه ايليا«ميم» تصميم گرفتم زندگي نوح را كه گزارش بسيار مختصري درباره آن موجود است تجزيه و تحليل كنم و اصول و روش‌هاي نوح و پدران او را درباره سلامتي، سالم زيستن و طول عمر بازيابي و استخراج كنم. راستش اطلاعات اوليه مربوط به اين كار خيلي محدود است. كل آن در حد يك صفحه است و قسمت مفيد آن كه با كار مورد نظر تناسبي داشته باشد، دو سه پاراگراف بيشتر نيست. وقتي توانستم موضوع آنتي اكسيدان‌ها (عناصر ضد پيري و سالم ساز) را در آن دو سه پاراگراف رديابي كنم خوشحال شدم و شروع كردم به تجزيه و تحليل آن. اما براي ادامه كار چيز زيادي موجود نبود. رد‌ها و نشانه‌ها خيلي كم است و چيزي هم كه هست همه‌اش در ارتباط با تغذيه و سلامتي نيست. ديشب دوباره يادم آمد كه مطابق آن توصيه، من بايد در اين باره بنويسم حتي اگر نتوانم. اين يادآوري با ديدن تلويزيون اتقاق افتاد.
ديشب كه داشتم غذا مي‌خوردم، تلويزيون هم روشن بود و خبرِ به‌ظاهر جالب، اما كم اهميتي را پخش مي‌كرد. بيشترِ خبر، تصوير بود. تصوير يك رنگين كمان كه حالت معكوس داشت.اين تصوير همان نشانه‌اي بود كه چندين بار ديگر هم درباره آن شنيده بودم. طي سال‌هاي گذشته از بعضي افراد مي‌شنيدم كه يا خودشان رنگين كمان معكوس ديده‌اند يا شنيده‌اند كه ديگران شاهد چنين چيزي بوده‌اند. اما اين اولين باري بود كه خودم شاهد چنين خبري، آن هم از تلويزيون بودم.
وقتي اين خبر را در تلويزيون ديدم انگار روزنه جديدي براي نوشتن ادامه مطلب نوح آموز ظاهر شد. ياد مطلبي افتادم كه خداوند به حضرت نوح فرموده بود. بعد از اينكه خداوند به وسيله طوفان همه مردم زمين را هلاك كرد و فقط نوح و عده‌اي از افراد خانواده و يارانش زنده ماندند، خداوند خطاب به نوح اين طور فرمود:
"من با شما و با نسل‌هاي آينده شماوحتي با تمام حيوانات، پرندگان و خزندگان عهد مي‌بندم كه بعد از اين هرگز موجودات زنده را به وسيله طوفان هلاك نكنم و زمين را نيز ديگر بر اثر طوفان خراب ننمايم. اين است نشانه عهد جاوداني من: رنگين كمان خود را در ابرها مي‌گذارم و اين نشان عهدي خواهد بود كه با جهان بسته ام. وقتي ابرها را بالاي زمين بگسترانم و رنگين كمان ديده شود، آنگاه قولي را كه به شما و تمام جانداران داده‌ام به ياد خواهم آورد و ديگر هرگز تمام موجودات زنده به‌وسيله طوفان هلاك نخواهند شد.آري رنگين كمان نشانه عهد من است با تمام موجودات زنده زمين".









البته بايد توجه داشته باشيم كه عهد خداوند مشروط است به شرايط انسان. يعني اگر انسان شرايط را رعايت نكند خداوند هم مجبور نيست كه به وعده‌اي كه مشروط به آن شرايط است عمل كند. اگر خداوند فرمود ايمان داشته باشيد تا نجات يابيد، نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه با وجود بي‌ايماني باز هم خداوند ما را نجات دهد. از طرفي خداوند مي‌فرمايد ديگر هرگز تمام موجودات زنده را بوسيله طوفان هلاك نمي‌كنم. همه موجودات زنده با تعدادي از انسان‌ها فرق دارند. اين دو مساوي هم نيستند. بيشتر داخل اين ابهام نشويم و برگرديم به تصوير معكوس رنگين كمان.
تصوير رنگين كماني كه ديدم در آمريكا ضبط شده بود. بلافاصله ياد طوفان‌هاي شديدي افتادم كه طي ماه‌هاي اخير در آمريكا اتفاق افتاده است. طوفان‌هايي كه كشته‌ها و زخمي‌هاي بسياري داشته است. مهم‌ترين آن طوفان كاترينا بود كه تقريباً ‌شهر نيواورلئان را مدت‌ها زير آب فرو برد. اكنون كه مدت كوتاهي از طوفان ويرانگر كاترينا گذشته، طوفان قدرتمند ويلما از راه رسيده است.طوفاني كه پس از در نورديدن مكزيك و كوبا (كه در قاره آمريكا هستند!) فلوريدا و كاليفرنيا را در خود گرفت و ميلياردها دلار خسارت آفريد. هر دو طوفان در مجموع، كشته‌ها و زخمي‌هاي بسياري به‌جا گذاشتند و خرابي‌هاي گسترده‌اي را باعث شدند.
به نظر من، سيل‌ها و طوفان‌هاي بسيار شديدي در زمين اتفاق خواهد افتاد و يكي از نقاطي كه مي‌تواند شاهد اوج اين وقايع باشد، آمريكاست.
حالا اين موضوع را در كنار رنگين كمان معكوس قرار دهيد و كل گذاره را تفسير كنيد. در آن آيه خداوند فرمود كه: "هر گاه رنگين كمان ديده شود من عهد خود را به ياد خواهم آورد ". (عهد مربوط به طوفان و هلاك )
اما حالا رنگين كمان معكوس شده. يعني آيا ممكن است به آن معنا باشد كه آن پيام و عهد هم معكوس شده يعني رنگي كمانِ معكوس اين پيام را برساند و اين طور در ياد خدا زنده كند كه خداوند مي‌خواهد با طوفان عده‌اي ازمردم را هلاك كند. مطابق دانش نشانه شناسي و بعضي از اصول رويا بيني يك نشانه معكوس وقتي كه در شرايط معيني (اين شرايط معين، تعريف شده است) ظاهر شود، حامل پيامي معكوس است و من فكر مي‌كنم كه طوفان‌هايي شديد و بلكه بسيارشديدتر از گذشته در راه است و اين طوفان‌ها بسياري از مردم را هلاك خواهد كرد. البته اگر زمين لرزه را هم يك طوفان زير زميني به حساب بياوريم، طيف كشتار و ويراني طوفان‌ها، بسيار وسيع‌تر خواهد شد.
در اين جا زحمت پاسخ گويي به يك سؤال با شماست.چه ارتباطي بين اين موضوع با اصول سلامتي و سالم زيستن وجود دارد؟ ارتباط بين رنگين كمان و موضوع رنگين كمان معكوس را با زندگي و سلامتي انسان نشان خواهم داد اما فعلاً بگذاريد معناي رنگين كمان را از ديگر فرهنگ‌ها جويا شويم.
از ديدگاه فرهنگ‌هاي ديگر، وقتي رنگين كمان در شرايط معيني رؤيت شود مي‌تواند معاني هشدار دهنده‌اي داشته باشد. يكي از معاني رنگين كمان براي پيگمه‌هاي آفريقا، اين است كه خداي آسمان به وسيله رنگين كمان با انسان‌ها ارتباط برقرار مي‌كند و نظر خود را از طريق آن نشان مي‌دهد. شمن‌هاي بوريات گاهي آن را معادل عروج انسان به‌سوي آسمان دانسته‌اند و در يونان قديم گفته مي‌شد كه رنگين كمان نماد رابطه آسمان و زمين و نماد رابطه انسان با خدا است. آنها مي‌گفتند رنگين كمان زبان خداوند است و ايريس كه همان رنگين كمان بود پيك بادپاي خدايان محسوب مي‌شود. چيني‌هاي باستان با آنكه كلاً رنگين‌كمان را به‌عنوان علامتي خوب تفسير مي‌كردند اما آن را در شكلي خاص به معني پيش‌درآمد هرج و مرج در هماهنگي كيهاني مي‌دانستند و در اين حالت، مفهومي دهشتناك را به آن نسبت
مي‌دادند. در چنين وضعيتي ياكوتها مي‌گويند كه رنگين كمان مي‌تواند آدميان روي زمين را بالا ببرد و به سوي آسمان بكشاند و قفقازي‌ها به كودكان خود هشدار مي‌دهند تا مراقب باشند كه رنگين كمان، آنها را به آسمان و به درون ابرها نبرد.
اگر رنگين كمان، نمادي از رابطه‌ انسان با خدا و نماد ارتباط آسمان با زمين است، آيا رنگين كمانِ وارونه به معناي وارونگي رابطه آسمان و زمين نيست؟ بنابراين آيا ممكن است آسمان بر ضد زمين وارد عمل شود...

خيلي وقت پيش جمله‌اي از معلم بزرگ ايليا «ميم» خواندم و هنوز آن را به‌خاطر دارم شايد آن جمله دراين باره گويا‌ترين باشد:
"متفكران اين دنيا كار را بر اساس شرايط موجود و آنچه گمان مي‌كنند موجود خواهد بود، پيش بيني كرده اند. لكن اين شرايط و مبناي آن گمان، دگرگون خواهد شد... زمين مانند گذشته نمي‌چرخد، خورشيد مثل قرن‌هاي پيش بر زمين نمي‌تابد، آب‌ها به رفتار جديد عادت خواهند كرد و ابر‌ها و بادها و تابش‌هاي سماوي. آب و هواي زمين مثل ديوانگان عمل مي‌كند؛ او به واقع مثل آدم‌هاي انقلابي رفتار مي‌كند. انقلابي بر عليه بشر؛ براي بشريت و براي انسان كامل. "

اين مقاله بياني است از ديدگاه استاد ايليا «ميم» درباره بحران قريب الوقوع جهاني كه 5 سال پيش در نشريه حركت دهندگان منتشر شده است.



[1][1]  مجموعه مقالات «نوح آموز» (شامل 15 مقاله كه قسمتهايي از آن در نشريات مختلف و در كتاب نوح آموز به چاپ رسيد) تفسيري از نظريه استاد ايليا ميم درباره تجديد حيات ، طول عمر و مقابله با فرسايش جسماني و پيري است .

No comments:

Post a Comment